Friday 23 September 2011

Bijak Dalam Dakwah


Bismillahhirahmanirrahim....
Dalam post saya yg pertama,ingin saya menceritakan serba sedikit tentang berdakwah.Berdakwah memerlukan stratergi yang strategik seperti yg dilakukan oleh baginda Rasulullah S.A.W...Beliau berdakwah kpd umat nya melalui 2 peringkat:


1 - Secara bersembunyi ( berdakwah kpd ahli keluarganya yg terdekat )
2- Secara terang-terangan ( berdakwah dgn terang-terangan kpd kafir quraisy )


Zaman yang sekarang ini ditenggelami dgn kecanggihan teknologi dapat dimanupilasikan untuk berdakwah dalam plbg cara dan bentuk yg kreatif lagi inovatif.Contohnya...:


1- Internet


2- Komik


3- Novel




4- Filem


5- Nasyid




 Ayat al-quran :
"Serulah mereka ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu adalah Yang lebih mengetahui siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk." (an-Nahl : 125).


Hadis Rasulullah :
1."Maka hendaklah yang hadir di sini menyampaikan kepada yang tidak hadir di sini, karana sebahagian orang yang disampaikan padanya ilmu ini lebih faham daripada yang mendengar langsung." (HR. Bukhari dalam Shahihnya)
2."Sampaikanlah dariku walaupun hanya satu ayat." (HR. Bukhari dalam Kitab Shahihnya)


(p/s:hadis yang cukup famous)


Melalui ayat quran diatas,wajib bagi semua umat Islam untuk berdakwah iaitu mengajak umat islam melakukan kebaikan dan meninggalkan kemungkaran dengan berhikmah.Hadis yg kedua pula menceritakan bertapa pentingnya ilmu untuk disampaikan walaupun satu ayat.


Tersilap kata,tersilap tulis mohon maaf... Jika terdapat kesalahan minta diperbetulkan... Sekian,wasslam...

No comments:

Post a Comment